InternasjonaliseringNesodden vgs er engasjert i flere internasjonale prosjekter, og i programfaget i engelsk får elevene tilbud om å bli med på studietur til London. Vi mener internasjonale erfaringer er viktig for våre elever. Privat Møte med andre språk og kulturer kan bidra til å skape gjensidig forståelse, fjerne fordommer, utvikle ferdigheter og få innsikt som er viktig i vår globaliserte verden. I tillegg vil utveksling bidra til økte ferdigheter i fremmedspråkene. Kriterier for elevdeltakelse i våre prosjekter: Elevene som får tilbud om å delta på slike turer velges ut av skolen på bakgrunn av følgende kriterier: motivasjon, orden, fravær, søknad, intervju, vertskap for utenlandske elever ved besøk i Norge. Her kan du lese mer om pågående og tidligere prosjekter: Internasjonaliseringsprosjekter Young Europeans Think and Act – YETA Dette er et EU-finansiert prosjekt gjennom det europeiske Erasmus-programmet. Partnerne i prosjektet er, i tillegg til Nesodden vgs, skoler i Polen, Spania (Ibiza) og Nederland. Tema for prosjektet er utfordringer vi står overfor som ikke kan løses på nasjonalt plan, men krever internasjonalt samarbeid: • Overgang fra fossil- til fornybar energi • Immigrasjon og flyktninger • Forvaltning av vannressurser • Bevaring av nasjonal kulturarv i en globalisert virkelighet Prosjektet består av elevbesøk i alle deltagerlandene. Mellom besøkene jobber elevene sammen i internasjonale grupper ved hjelp av digitale verktøy. Målet er å øke elevenes fagkunnskaper i de aktuelle temaene, stimulere til økt språkkompetanse og skape aktive borgere som deltar i samfunnet. Et viktig mål er også å skape samarbeid og vennskap på tvers av kulturer. Kunnskap om andre kulturer og internasjonal erfaring er viktige kompetanser for fremtiden Du kan lese mer om prosjektet her CULTURE Skolen vår deltar også i et samarbeidsprosjekt i programmet Nordplus junior. Prosjektets tittel er CULTURE, et akronym for Competence, Understanding, Learning, Tolerance, Unity, Relation, Empathy. Våre partnere i dette prosjektet er Kuusalu Secondary School i Estland og Glasir – Torshavn College på Færøyene. Prosjektet strekker seg over tre år fra 2018-2020, og sentrale tema for prosjektet er «Media Literacy and active citizens» og «Active lifestyle and outdoor learning». Lærere fra Nesodden vgs vil delta på lærerutveksling og observere undervisning i Estland og Færøyene. I tillegg vil det også være elevutveksling mellom alle tre landene. Prosjektets overordnede mål er å bidra til kunnskaps- og kulturutveksling, gjensidig forståelse mellom landene og å bygge relasjoner mellom tre nasjoner i vår nordeuropeiske region GrESS – Green light for Environmentally Sustainable Schools Erasmus er et veletablert europeisk utvekslingsprogram. Fra 2018 ble det åpnet for utveksling av hele skoleklasser. Nesodden var svært heldige og fikk midler til et utvekslingsprosjekt hvor alle tyskelever på vg2-trinnet kunne reise til Tyskland for å oppleve både tysk skole, familieliv og kultur på nært hold – og ikke minst drive med et spennende miljø-prosjekt. I oktober 2018 dro elevene våre først til storbyen Hamburg og så til Aue Geest Gymnasium (AGG), i lille Harsefeld nord for Hamburg, for å sette i gang med et felles prosjekt: å skape grønne skoler og skoleomgivelser både ved AGG og hos oss på Nesodden VGS. Elevene lærte om hvordan dyr og planter skades når plast og søppel havner i naturen, om utfordringer med søppelsortering og gjenvinning. Elevene fikk informasjon om hvordan de, selv med enkle tiltak, kan bidra til å minimere sitt økologisk fotavtrykk. De utviklet konkrete tiltak som skal lede til at vår skole blir mer miljøbevisst og bærekraftig. I mars 2019 kommer de tyske elevene på gjenbesøk. Sammen med våre elever vil de lære om miljøutfordringer og -tiltak rundt havet og spesielt i Oslofjorden. I tillegg skal alle elevene delta i et klimaspill som Vitenparken i Ås arrangerer. Målet med dette klimaspillet er å engasjere til å selv ta grep om miljøutfordringer. Tidligere prosjekt: CITIES CITIES (Cities in Transition Investigated by European Students) er et EU- støttet prosjekt hvor elevene fra Nesodden vgs samarbeider med elever fra Spania, Tyskland, Polen og Nederland. Tema for prosjektet er byutvikling i fortid, nåtid og framtid. Prosjektet startet skoleåret 15-16 og avsluttes våren 2018. I denne treårsperioden skal elevene besøke hverandres byer, jobbe med utfordringer knyttet til byutvikling og ikke minst bli kjent med hverandre og ha det moro! I søknaden til EU beskrives prosjektet slik: In this project students from the upper secondary years will investigate the past, present and future of the European city. They will understand the significance of this entity for our society and will become more active citizens thinking of and improving the future of the cities they live in, which will be the case studies for this project. Comparing and contrasting the cities of the participating schools will allow them a deeper insight into the topic from a European perspective making them aware of similarities and differences, which will then lead to a more thorough discussion of the future of the European city so that a transnational approach seems to be more than desirable. The city has been a concept central to European civilisation since Antiquity. Studying this concept in depth will enable students to understand our present society better and enable them to deal with present and future challenges to the city or their cities as well as develop an idea of the model future European city and society. They will be facilitated not only to work actively and to carry out sound research in this project but also to become more active citizens thus strengthening the idea of European citizenship as well as their entrepreneurship skills by making an actual impact on their communities Du kan se prosjektbloggen her Tidligere prosjekt: Kipa, Kors eller Kant? I oktober i fjor dro 8 elever fra Nesodden videregående skole til Paris for å lage et tv-program om det franske skolesystemet. I den offentlige skolen i Frankrike undervises det ikke i religion, men faget filosofi utgjør en stor del av pensumet for elever på videregående nivå. Hvordan er det så å bytte ut kunnskap om buddhismen med Kant og Schopenhauer? – Se tv-programmet og diskuter videre, oppfordrer Religion og etikk-lærer Hanne Opsahl. Nesodd-gutten Johan J. Køber (Paro) har spesialkomponert musikken som brukes i programmet. Se filmen her Publisert01.06.2020 11.06 Sist endret02.07.2020 13.41